Filozofia, sztuka plastyczna, budownictwo i rozwój przemysłu. Te dziedziny prężnie rozwijały się w kulturze niemieckiej i do dziś stanowią źródło inspiracji. Idealnym przykładem może być dorobek kulturowy, powstałej w Weimarze, szkoły artystyczno- rzemieślniczej, Bauhaus, której charakter odznaczył się zdecydowanie na początku XX w. w niemieckiej sztuce modernistycznej.
Bauhaus powstał w wyniku połączenia Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Rzemiosł Artystycznych, w imię zasady, że każdy rzemieślnik powinien posiadać w sobie artystyczną wizję przestrzenną oraz świadomość historii sztuki, tak samo jak artysta powinien posiadać w ręku fach rzemieślniczy, oparty na solidnej teorii i nauce o materiale oraz technikach produkcji.
Główną gałęzią, w kierunku której rozwijały się sztuki prezentowane w Bauhaus była architektura oraz budownictwo. Wśród najpiękniejszych projektów, które znalazły się na liście honorowej dziedzictwa UNESCO są:
- zachowana w stylu secesyjnym pierwsza siedziba Bauhaus w Weimarze, zaprojektowana przez Henry’ego van de Velde,
- pochodzący z 1925 roku dom eksperymentalny Haus am Horn zaprojektowany przez Georga Muchego,
- zespół budynków drugiej siedziby Bauhaus zaprojektowany przez jednego z ojców założycieli- Waltera Gropiusa,
- domy mistrzów- wykładowców, profesorów i głównych rzemieślników akademii Bauhaus.
Podstawowe zasady Bauhaus
Bauhaus opierał się przede wszystkim na dużej funkcjonalność projektowanych elementów, jednak z uwagi na nurt artystyczny stawiał on za podstawę wrażenia wizualne- psychologiczne. Zwarta forma ma bezpośredni wpływ na zachowanie równowagę rozwoju człowieka i sposób jego myślenia (budowniczy architekt, to nie tylko projektant zabudowy miejskiej, ale także kreator sposobu życia). Czynniki ekologiczne, które współcześnie mają jedno z najważniejszych znaczeń podczas tworzenia formy użytkowej, ówcześnie przysłonięte było przez czynnik rozwoju osobistego- wychowanie poprzez wrażliwość do sztuki. Kończąc na połączeniu sztuki i rzemiosła już na etapie projektowania. Współczesne wzornictwo użytkowe niejednokrotnie powraca właśnie do tej zasady zachowania najwyższych doznań wizualnych w połączeniu do szerokiego i praktycznego spektrum funkcjonalności.
Przykładem jasnej i klarownej formy jest seria gniazdek Berker Hager, 1930. Inspirowana początkiem działalności Bauhaus gniazdka posiadają formę prostych kontaktów, w owalnych lub kwadratowych ramkach. Projekty zachowane były w podstawowych kolorach- czerni, szarości, czerwieni, niebieskiego i zieleni.